Galopp Intervall

Nu dom senaste veckorna efter Trossnäs så har jag tränat mest på att bygga upp Vincents grundkondition för att han ska orka gå längre sträckor i terrängen tex. Jag har tränat galopp intervaller med Vincent ganska länge. Först börjar vi med att rida fram ganska länge ca 30 minuter, rida äver stockar och stenar för att få honom att lyfta på benen. Efter det travar jag i 8 minuter och skrittar i 3, upprepar detta 3 gånger. Detta kallas trav intervaller vilket jag gör separat ungefär 1 gång/vecka. Galopp intervallerna värmer jag upp på samma sätt fast ungefär i 20 minuter över stock och sten, sen i början med en häst som inte tränat detta länge kan man galoppera i banhoppningstempo i 3 minuter och sen skritta i 3 minuter upprepa detta 3 gånger.

Med Vincent som jag har tränat detta i ungefär 7 månader så jag gör såhär här: Galopperar i ca 4-5 minuter i vanlig galopp och efter det skritta 4 minuter sen upprepar jag detta 2 gånger. Detta är ju olika häst till häst hur hög grundkondition dom har osv men det passar Vincent väldigt bra. Muskler kräver 48 timmar för att återhämta sig därför ska man rida mycket varierat för att få en musklad häst. Jag Galopp intervallar ca 1 gång i veckan. Och det är det vi ska göra i dag.



Ha det!//Annika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0