Foderstrupsförstoppning

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Igår var jag med om min värsta upplevelse med Vincent.
Jag ska ta det ifrån början...  Jag och Frida red på Vincent och han skötte sig super! Han hittade dock ett spöke i ena hörnet men annars var han fin!

Efter Frida och jag hade ridit o lindat av honom o borstat osv, gav jag honom hans uppblöta mat. Jag och Frida gick och tog av oss våra ridsaker, när vi sen går tillbaka till Vincents box så ser vi att han håller på  att flema väldigt mycket. Jag tänkte att det var lite konstigt, men han är en ponny som flemar mycket. Men vi fortsatte att stå vid boxen och då börjar han gå runt i boxen. Jag går in i boxen och känner att han är stenhård vid underhalsen. Det var då jag förstod att han hade Foderstrupsförstoppning. Jag masserade honom i någon minut, efter det sprang jag och hämtade Ingela (Stallägare o Chef) och Ann-Louise (Har sin häst uppstallad där V också är) Som tur var var dom inne hos Ingela så dom kunde hjälpa mig. Vi sprang ut till stallet igen och Ingela ringde vetrinären, som sa att vi skulle fortsätta massera honom och gå med honom så skulle han (vetrinären) komma så fort som möjligt. Vi tog ut han utanför stallet ( klockan var ca 19.30 så mörkt var det ) Och började massera. Det var så himla hemskt, han spände hela sig, kastade sig bakåt, krafsade med hovarna och gjorde läten nästan som en hund som gnäller så han hade riktigt ont, det såg man även i hans ögon. Ingela och AL hjälpte mig att massera honom och efter dom masserade så gick jag med honom. Han hostade ut väldigt mycket slem men inte maten. Det kom lite mat ur näsborrarna men inte så mycket att han kunde andas normalt osv.

Han blev lite bättre tills vetrinären kom men han hade fortfarande mat kvar i strupen, fast långt ner. Vetrinären kom ca 20.15. När han kom gav han Vincent en spruta emot kramper.

Han lät sprutan verka i några minuter innan han skulle stoppa in en slang genom näsan till struppen. Det var tur att AL var där för jag skulle aldrig kunna hållt fast honom. Vetrinären sa att hästar blöder alltid lite när man tar upp slangen i näsborrarna (han tog upp slangen i bägge näsborrar) men Vincent blödde något kopiöst genom bägge näsborrarna, spollspiltan blev full med blod. Vetrinären blåste i slangen ner i strupen, och hällde vatten ner för att rensa och att få ut maten. Det är tur att Vincent är snäll i hantering! När vetrinären var färdig så sa han till att oss det blöder nog i ca 20 minuter till och då var klockan 21.45 ca. Han sa till oss att vara kvar hoss honom tills blödningen lugnade ner sig. Det var inte så att blodet bara droppade genom hans näsborrar, det forsade verkligen! Det slutade blöda efter ca 35 minuter och då fick han gå in i boxen igen. Han mådde redan bättre efter han hade haft i slangen som tur var.

Min pojk hade änlavakt, vilket jag är otroligt lycklig över :love:
Så det blev en sen kväll i stallet. Vi kom inte hem förrens 10.40. Men det var det värt!

Så TACK alla ni underbara som hjälpte mig massera, stötta och hålla i honom: Pappa, Ann-louise, Ingela och Frida :thumbup: :love: :love:



:love: :love: :love:

Kommentarer
Postat av: Johanna Torudd

sv; Tack så mkt! :)

2011-09-27 @ 21:40:49
URL: http://torudd.blogg.se/
Postat av: Linda Lidström

Gud så läskigt! :O Tur att han mår bättre nu! <3

2011-09-27 @ 22:05:46
URL: http://lindalidstrom.blogg.se/
Postat av: Petra

Usch va hemskt!! Tur att det gick bra!

2011-09-27 @ 22:07:08
URL: http://hovarotassar.blogg.se/
Postat av: Felicia

Jätte fin blogg du har!! :D

Usch vad hemskt!! Vilken tur att han blev bra igen ;)



Kramizar //felicia

2011-10-01 @ 21:05:17
URL: http://www.farasi.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0